Sunday, October 14, 2012

CENTRESHOT


Centreshot merujuk kepada anak panah duduk dilampirkan kepada rentetan dan duduk di seluruh arrow di tengah-tengah garis busur.

Seperti yang anda menembak anda mahu anak panah untuk bergerak ke hadapan dalam garis lurus dari busur untuk sasaran. untuk mencapai matlamat ini, anak panah tidak menubuhkan centreshot, tetapi pada mulanya ditubuhkan dengan titik anak panah kedudukan sedikit luar centreshot.
Seperti yang anda menembak dan anak panah bermula untuk bergerak ke hadapan, anak panah pada mulanya meletakkan tekanan sisi di sebelah busur. Ini adalah disebabkan kerana dua sebab, satu adalah tindakan putaran melepaskan dan yang kedua ialah tindakan lenturan anak panah kerana ia bergerak ke hadapan, ini tindakan lenturan tahu sebagai "Paradox Pemanah".

Pemanah paradoks mulanya menolak terhadap sebelah tunduk selama kira-kira 20 mm pertama 40 mm
anak panah mengembara. Arrow kemudian bergerak jauh dari seluruh anak panah dan busur dan ia terus ke hadapan pergerakan dan hilang  dari busur.

Kebanyakan haluan dilengkapi dengan plungger button yang direka untuk mulanya menyerap tekanan sampingan membenarkan anak panah untuk bergerak ke centreshot kerana ia memulakan pergerakan ke hadapan.
Untuk mencapai matlamat ini, anak panah ditubuhkan pada ketinggian pendakap ia terletak hanya di luar (1/2 lebar anak panah) centreshot sebagai anak panah bermula untuk bergerak ke hadapan.
Ini adalah lokasi terbaik pada mulanya menubuhkan tunduk membalikkan terutamanya untuk pemanah baru yang tidak mahir cukup untuk menjalankan proses penalaan terperinci.
Bagaimana anda mencapai set akhir dan kedudukan centreshot akan bergantung kepada kaedah yang anda gunakan.


Untuk menetapkan centreshot -

1) Berdiri tunduk dengan anak panah pada tali dan rehat. Letakkan di bawah clicker jika seseorang sedang
digunakan.
2) Tetap di hadapan baris tunduk rentetan bawah pusat busur, ia mungkin perlu untuk
mengukur pusat dan tanda pada limb busur. Untuk melakukannya tempat ini sekeping pita di atas dan
limb bahagian bawah hanya di atas dan bawah mengendalikan. Mengukur pusat tunduk dan tanda.
3) Lining sehingga garis pusat dengan tali, melihat kedudukan titik arrow dalam hubungan
kepada rentetan.
4) Bergantung kepada kaedah penalaan anda merancang untuk menggunakan, sama ada menetapkan busur dalam centreshot atau ½ arrow luar centreshot
5) Sekarang menjalankan proses penalaan berikutan kaedah penalaan yang disyorkan.


No comments:

Post a Comment