Sunday, October 14, 2012

NOCKING POINT AND NOCK FIT


Untuk mendapatkan penerbangan arrow konsisten, titik pada bowstring yang mesti didapati di mana berkuatkuasa tali akan bertindak secara langsung di sepanjang batang anak panah.
Pemanah memegang busur dalam genggaman yang biasanya di sekitar pusat tunduk dengan seluruh arrow
dipasang di atas pusat busur. Atas sebab ini, limb bawah adalah biasanya lebih berat daripada lengan atas,ini dipanggil "lower limb". Jadi mata nocking diletakkan sedikit di atas persegi ke seluruh anak panah untuk
mengimbangi tekanan pada anggota badan.
Untuk menentukan titik permulaan bagi mata nocking, bawah toreh yang harus meletakkan
jarak yang sama atas persegi petani haluan.Jika mata diletakkan terlalu rendah anak panah akan dipaksa ke atas seluruh anak panah atas pembebasan dan menyebabkan laluan lalu tunduk untuk menjadi lebih rumit dan menyebabkan harus tidak wajar di seluruh arrow.
Oleh itu, adalah wajar untuk mempunyai satu titik nocking sedikit lebih tinggi daripada yang lain arrow untuk mengelakkan gangguan.


Menetapkan Mata Nocking

a. Rentetan tunduk dan menetapkan ketinggian tali atau bersedia dalam mengeluarkan disyorkan
toleransi.
b. Menentukan  haluan limb.
c. Letakkan "Square Bow" ke seluruh rentetan dan anak panah.
d. Menggunakan pen menandakan, meletakkan tanda pada hidangan yang adalah jarak yang sama di atas persegi sebagai  haluan limb, ini mewakili bawah nock anak panah.
e. Letakkan anak panah pada tali, mencari bawah nock pada tanda pen dan, dengan menggunakan
menandakan pen, membuat tanda lain di atas . Ini mewakili mana anda akan meletakkan titik nocking atas.
f. Sekarang melampirkan titik nocking atas tali.
g. Buang anak panah dan meletakkan titik nocking kedua ke rentetan meninggalkan jurang kira-kira 2mm antara bahagian bawah nock itu dan atas titik nocking bawah. Ini membolehkan pergerakan toreh sebagai rentetan ditutup sehingga apabila ditarik kembali ke seri penuh. Anda tidak mahu
titik bawah toreh membuat hubungan yang berlebihan dengan nock anak panah.
h. Ia amat disyorkan bahawa dua mata nocking sentiasa digunakan, atas dan bawah nocking


Terdapat dua jenis biasa mata nocking digunakan. Satu produk yang boleh didapati secara komersial yang dipanggil "komme Set "dan tali leher pada jenis yang hanya memerlukan panjang bahan bowstring berkhidmat. Set komme yang besar untuk menubuhkan tunduk kerana mereka adalah mudah untuk menyesuaikan diri tetapi tidak boleh digunakan selama-lamanya, sentiasa kita seri pada
jenis mata nocking.

Saat membuat busur adalah penting bahwa panah sesuai dengan benar ke string. Nocks Kebanyakan dibuat adalah dirancang untuk snap ke tali busur tetapi penting akurasinya tidak terlalu ketat atau longgar.
Takik harus sesuai sedemikian rupa sehingga terkunci ke string tetapi masih memiliki gerakan yang cukup untuk secara bebas geser atas dan ke bawah string. Saat Anda menarik busur kembali, string dapat memutar ketika Anda menggambar. kesesuaian nocks harus seperti untuk memungkinkan rotasi ini tanpa menempatkan sisi kekuatan berlebih pada panah.

Anda dapat melakukan test sederhana untuk menentukan kesesuaian nocks yang benar. Pertama, menempatkan panah pada tali dan memegang busur di satu tangan sehingga panah menggantung ke tanah. Sekarang dengan tangan Anda yang lain menggunakan ibu jari dan jari telunjuk, memutar string. Panah tidak harus bergerak dengan rotasi string tapi tetap menggantung. Jika panah bergerak dengan rotasi string maka sesuai nock terlalu ketat. Banyak merek dari nocks datang dalam dua ukuran lubang - .88 mm dan .98 mm juga disebut lubang-lubang kecil atau besar.

Pastikan Anda telah memilih ukuran lubang yang sesuai yang memberikan Anda cocok takik yang baik.
Anda juga dapat bervariasi sesuai takik dengan menggunakan ukuran yang berbeda melayani materi. Atau, Anda dapat meningkatkan diameter string dengan meletakkan helai tambahan string di bawah melayani.
Jangan membungkus materi (floss atau benang gigi biasanya kapas) di sekitar titik nocking untuk membangun
melayani. Ini harus digunakan sebagai langkah sementara saja dan tidak boleh digunakan secara permanen.
Bahan ini dapat dengan cepat merosakkan nock anda.




No comments:

Post a Comment